مصاحبه با مارگو تی. اوج مدیر پیشین آژانس حفاظت از محیط‌زیست آمریکا

اخبار خودرو

به گزارش اخبار خودرو ، در حال حاضر خانم اوج عضو ثابت هیات رئیسه‌های آکادمی ملی علوم، موسسه فناوری‌های دلتا وینگ، اتحادیه دانشمندان و شورای بین‌المللی حمل‌و‌نقل پاک است که مورد آخر به همت خود او بنیانگذاری شده، وی در سال ۲۰۱۵ تحقیقات پایه درخصوص میزان واقعی آلایندگی خودروهای دیزل فولکس‌واگن را انجام داد.

او در کتاب خود با عنوان «راندن آینده: مقابله با تغییرات اقلیمی با ماشین‌های پاک‌تر و هوشمند‌تر» نظراتی را درخصوص نحوه کار و اهداف آژانس حفاظت از محیط‌زیست ارائه می‌دهد.

۲۵ سال همکاری با آژانس حفاظت از محیط‌زیست، چه چیزی به شما آموخته است؟
این که صنعت خودرو هرگز نمی‌خواهد تحت کنترل قوانین ضدآلایندگی درآید. باید کارتان را با علم بر این موضوع آغاز کنید. من کسی را در صنعت خودرو نمی‌شناسم که تا به حال از ما تشکر کرده باشد.

آیا شما فلسفه‌ای در رابطه با قانون‌گذاری دارید؟
از آنجا که قانون هوای پاک، مبتنی‌بر عملکرد است، اساسا می‌گوید آژانس حفاظت از محیط‌زیست باید به استانداردهایی دست یابد که باعث پاک‌تر شدن هوا شوند و یک چارچوب زمانی را برای خودروسازان تعریف کند تا بتوانند به آن استاندارد دست پیدا کنند. در این قانون ذکر نشده است «به خودروسازان استانداردی بدهید که از امروز بتوانند آن را عملی کنند».

آیا خودروسازان حقیقت را به شما می‌گویند؟
آنها چیزی را می‌گویند که اجازه دارند به زبان آورند. دروغ‌بافی می‌کنند؟ بله، می‌کنند. اما باید به آنها احترام گذاشت. هم‌باید باهوش باشید و هم افراد باهوشی داشته باشید که پرسش‌های هوشمندانه‌ای را بپرسند تا در آخر به بهترین داوری درخصوص تغییرات برسید.

آیا فکر می‌کنید صنعت خودرو در برخورد با EPA صادقانه رفتار می‌کند؟
در سال ۲۰۱۲ با مدیران پالایشگاه‌ها ملاقات کردم تا بتوانم آنها را به حمایت از کاهش میزان گوگرد موجود در بنزین متقاعد کنم و کاتالیزور‌هایی پاک‌تر و کارآمدتر داشته باشیم. رئیس پالایشگاه کچ برادرز به من گفت: «بگذار با تو روراست باشم مارگو. از این موضوع حمایت نمی‌کنیم، نه به‌خاطر این‌که نمی‌توانیم برای کاهش گوگرد سرمایه‌گذاری کنیم، بلکه به این خاطر که برای ما هزینه بیشتری دارد. ارتقای استاندارد‌های بهینگی مصرف سوخت برای خودروها به این معناست که تقاضا برای بنزین کاهش پیدا خواهد کرد. پس تو از ما می‌خواهی روی محصولی سرمایه‌گذاری کنیم که درنهایت باعث حذف ما از بازار خواهد شد». او به من نگفت که نمی‌توانیم بنزین را گوگردزدایی کنیم یا این‌که قیمت تمام‌شده آن بسیار زیاد می‌شود. در عوض راستش را به من گفت. مساله این است که آنها چندان از این کار خوش‌شان نمی‌آید.

برای آینده خودروسازی چه منبع سوختی را پیش‌بینی‌ می‌کنید؟
این خیلی عالی است که حق انتخاب داریم. به نظر می‌رسد در برخی کشورها شاید مثل ژاپن سرمایه‌گذاری کلانی را روی زیرساخت‌های مربوط به سوخت هیدروژن پیل سوختی انجام داده‌اند، اما در حال حاضر خودرو‌های الکتریکی معقول‌تر به نظر می‌رسند. قیمت‌های آنها در حال پایین آمدن است و شاهد افزایش گستره مسافتی آنها هستیم. مثلا شورولت بولت با یک بار شارژ ۳۸۲ کیلومتر را طی می‌کند. با نگاه به سال ۲۰۵۰ برای کاهش ۸۰درصدی گازهای گلخانه‌ای نسبت به میزان سال ۲۰۰۵ چاره‌ای جز تمام‌الکتریکی شدن ناوگان خودرویی نمی‌بینیم. این تنها دلیل موجود نیست. به‌نظر ما به خاطر نوآوری، حضور مهره‌های جدید در صنعت و گرایش‌های اجتماعی به این سو پیش خواهیم رفت.

شکی نیست که صنعت نفت به سادگی از این تغییر استقبال نخواهد کرد.
در سه‌دهه گذشته شاهد دست‌و‌پا زدن‌های صنعت نفت بوده‌ایم. در این مدت مقامات عالی‌رتبه صنعت نفت، تولیدکنندگان مواد شیمیایی و خودروسازان همگی به جرگه انکارکنندگان تغییرات اقلیمی پیوسته‌ و از این باور حمایت کرده‌اند. ما این اهمال‌کاری را دیده‌ایم و هنوز هم اتفاق می‌افتد. به نظر من همچنان شاهد تلاش بی‌وقفه برخی مهره‌های بزرگ در انکار تغییرات آب‌و‌هوایی خواهیم بود. آنها شواهد علمی را زیر سوال می‌برند و با تکیه بر تحلیل‌های مالی ادعا می‌کنند اقدام در این خصوص هزینه‌بر و گران است و بر اقتصاد و مشاغل تاثیر منفی خواهد داشت.

صنعت خودرو هرگز نمی‌خواهد تحت کنترل قوانین ضدآلایندگی درآید. هر بار که آژانس قانون جدیدی وضع می‌کند، حرف‌هایی از این دست می‌شنوید که «ما مجبور به تعدیل نیرو خواهیم شد، اقتصاد و جامعه دچار بحران می‌شود، قیمت بنزین به ازای هر گالن ۱۰ تا ۳۰ سنت گران‌تر خواهد شد». همه‌ این حرف‌ها چرند است.

شما با این مساله موافق نیستید؟
هر بار که آژانس قانون جدیدی وضع می‌کند، حرف‌هایی از این دست می‌شنوید که «ما مجبور به تعدیل نیرو خواهیم شد، اقتصاد و جامعه دچار بحران می‌شود، قیمت بنزین به ازای هر گالن ۱۰ تا ۳۰ سنت گران‌تر خواهد شد». همه‌ این حرف‌ها چرند است. هیچ وقت قیمت بنزین به ازای هر گالن، بیشتر از یک یا دو سنت گران نشده است. در دوره ۲۰ساله کاری من، هر بار که تحلیل هزینه- سودآوری را انجام داده‌ و بررسی کرده‌ایم که هزینه برای صنایع و سودآوری برای جامعه چقدر خواهد بود، به نسبت یک به ۱۵ دست یافته‌ایم، یعنی یک هزینه ۱۵ سودآوری.

مالکان اروپایی خودروهای فولکس‌واگن از این بابت بسیار خشمگین هستند که این کمپانی آلمانی قصد ندارد مانند مشتریان آمریکایی به خاطر تقلب و دستکاری موتور ماشین‌های دیزل به آنها غرامتی پرداخت کند. آیا احتمال دارد این رویه عوض شود؟‌
به نظر من چالشی که پیش روی اروپایی‌ها قرار دارد این است که از زیرساخت‌های قانونی مانند قوانین و استانداردهای EPA برخوردار نیستند. قوانین محیط‌زیستی در ایالات‌متحده بسیار شفاف‌تر از استانداردهای اروپایی هستند. فراموش نکنید وقتی پای قوانین مربوط به موتورهای دیزل و بنزین‌سوز به میان می‌آید، آمریکا هنوز یکی از سختگیرانه‌ترین استانداردهای محیط‌زیستی را دارد.

مشتریان اروپایی فولکس‌واگن عصبانی هستند اما اگر این شرکت به رانشگر‌های الکتریکی روی بیاورد، آنها به نیمه پر لیوان تبدیل خواهند شد. زیرا تنها خودروساز اروپایی بود که تا پیش از رسوایی چندان در زمینه تولید خودرو‌های تمام‌الکتریکی و هیبرید از خود علاقه‌ای نشان نداده بود. من ذاتا آدم خوش‌بینی هستم و فولکس‌واگن هم یک کمپانی بسیار بزرگ است، اگر این شرکت به سراغ رانشگر‌های الکتریکی برود، تغییر بسیار بزرگی رخ خواهد داد.

درباره کتاب «راندن آینده»

راندن آینده

راندن آینده

مارگو تی. اوج در کتاب «راندن آینده» آینده‌ای را ترسیم می‌کند که در آن خودروهای هوشمند با بدنه‌های سبک‌تر و رانشگر‌هایی پاک و فاقد آلایندگی با حداقل مصرف سوخت در تردد هستند.

خودروها با استفاده از سازه‌های الکترونیک شبیه آنچه در هواپیماها استفاده می‌شود، هوشمندتر و ایمن‌تر خواهند بود، قادر به پارک کردن خود هستند و با راندن خودکار با دیگر خودروهایی که در جاده در تردد باشند، ارتباط برقرار خواهند کرد.

خانم اوج در مقام مدیر دفتر حمل‌و‌نقل و هوای پاک EPA مغز متفکری است که پشت موفقیت چشمگیر اوباما در متقاعد کردن خودروسازان برای دوبرابر کردن بهینگی مصرف سوخت محصولات‌شان به منظور نصف کردن گازهای گلخانه ایالات‌متحده تا سال ۲۰۲۵ قرار داشت.

این نخستین اقدام رسمی ایالات‌متحده درخصوص مقابله با تغییرات اقلیمی بود که با وضع قوانین و استانداردهای مشخص در رابطه با صنعت خودرو حاصل شد.

خانم اوج در کتاب خود همکاری میان آژانس‌ حفاظت از محیط‌زیست ایالت کالیفرنیا، گروه‌‌های پشتیبان محیط‌زیست و خودروسازان برای رسیدن به توافقی مفید را شرح می‌دهد.

متن کامل مطلب مصاحبه با مارگو تی. اوج مدیر پیشین آژانس حفاظت از محیط‌زیست آمریکا منتشر شده در سایت اخبار خودرو.

کلیپ های بیشتری ببینید...